Friday, October 19, 2018

DEQYOUNG STATION, SENAWANG (IKS NEGERI SEMBILAN)


Assalamulaikum,
Hai semua orang . I hope you guys sihat sesihatnya lah hendaknya!


Entry ni special sikit sebab kali ini saya betul betul nak kongsikan pengalaman saya mencari produk makanan Negeri Sembilan yang pure di Seremban ni sejak tahun 1990. Come on! Lama dah duduk Seremban tapi tak tahu mana nak cari kedai yang serba lengkap menjual produk makanan asli Negeri Sembilan huhu.



Seharian saya dan ibu pusing di bandar Seremban. Guys, you know what, tak jumpa.  Saya dah give up  sebab saya pulak urgent sebenarnya.  Saya ada jumpa satu kedai ni, tapi tiada pilihan. Yang ada pon kebanyakannya  produk yang bukan dari Negeri Sembilan.



Sampai satu masa tu, tiba tiba saya tergerak hati untuk cari di area Senawang.  Dengan harapan yang sipi sipi tu saya pon pergi lah. Alhamdulillah, jumpa jugak akhirnya! DeqYoung Station ini berhampiran dengan Sate Hj Samuri seperti dalam gambar.



Jadi, sebab saya happy dan ingin memudahkan pembaca saya, harini saya nak kongsikan kedai yang sangat membantu saya dan  kita semua hahaDeqYoung Station.




Pada sesiapa yang duduk di Negeri Sembilan, toksah pening sebab di area Senawang memang ada kedai yang jual pure produk IKS dan makanan dari Negeri Sembilan. Actually DeqYoung Station ni  jual kudapan kudapan contoh macam kacang, keropok, kerepek dan adik beradik.  Masa saya pergi sana, macam macam saya nampak dan sangat bagus untuk anda yang nak buat majlis perkahwinan, aqiqah, syarikat dan lain lain kan, so buatlah tempahan di situ as your "doorgifts". Lagi pon Deqyoung ni ada kilang, so boleh lah anda semua nak beli bundle. Harga pon confirm lebih murah.



Saya cari dodol waktu tu, Alhamdulillah ada jugak Negeri Sembilan punya dodol. Negeri Sembilan home made tau. Actually nak cari untuk goodies so rezeki saya jumpa jugak dodol kat Deqyoung Senawang ni. Bukan takat happy, tapi puas hati sebab packaging dodol kemas sangat dan tak lebih pon dari budget saya. Dodol dia sumpah sedap ! Actually DeqYoung boleh follow as berapa budget kita nak, jangan risau :') Macam saya bajet memang nak RM5 jadi sesuailah untuk 4 biji dodol  as my door gifts.



Jalan jalan dalam tu, saya ternampak lah macam macam kacang dan kerepek. Try la satu kan, sedap pulak! heeDeqYoung keluarkan tiga perisa untuk kacang salut ni. Pure tau! Ada pedas, madu dan istimewa. Saya beli banyak kali dari pack kecil sampai ke besar sebab kudapan kan. Hari hari boleh makan.  Kebetulan ada SALE, tiga (3) pack kecil RM10 sahaja so apa lah rugi beli satu hehe. Spicy tu packaging dia macam ni:




Pack ni size yang kecil. Kalau family you guys besar, tak jauh beza pon harga boleh beli pack yang besar.  Family saya suka semua perisa tapi pada saya, saya suka yang spicy! (paling laju terjual di Halal Festival) haha. Almaklumlah, pedas kan baru Negeri Sembilan hehe padahal yang lain tu not bad lah jugak, sedap.  Okeylah saya tunjuk anda satu per satu ok!


Kacang Salut Madu. sedap hehe.
(packaging baru so nampak classy sikit)

Kacang Salut Istimewa. Sedap jugak haha!

Saya kan travel, so hilang mengantok makan lah kudapan yang saya beli dari Deqyoung ni kan. Haritu saya ada share dalam "InstaStory" so ramai pulak follower yang tanya. Tak larat nak balas satu satu, so anda boleh lah beli lepas baca blog saya tau.  Anyway, nak order thru pos pon boleh. 



Oh ya, saya try jugak kerepek nangka madu ni, sedap weyyy!  Tak hilang rasa nangka tapi version ni, nangka yang rangup and yes sedap. Try lah.



Saya ada tanya pada owner, owner maklumkan pada saya,  apa jua tempahan insyaAllah boleh. Actually tempahan tu boleh order awal, atau kalau dah habis di station HQ Deqyoung, kilang mereka akan buat syaratnya order perlu awal 5 hari atau call saja DeqYoung. Kan senang. Saya lah paling happy sebab dah tak risau order je kalau ada apa apa event, macam kenduri atau majlis keramaian kan. Nak jadikan hadiah pon boleh oh ya, hamper. 

Saya ada ambil sample hamper RM100-RM150 untuk share dengan anda semua, mana tau kot anda semua berminat dan tak ada banyak masa, ye tak. DeqYoung ni pon ada jual hamper dengan kos antara RM20 - RM100 tau. Bawah ni, hamper RM20 pulak. cantik kan?




Saya macam teruja dekat situ sebab wow siap hamperKalau anda ada plan nak buat family day/bersara/hadiah atau cenderamata untuk lawatan luar negara boleh lah digunakan kan? Lagipun pada saya, dah kira murah dah ni. 

Selain itu, ada juga jualan sampingan yang murah jugak seperti :


Choc Chips
Vanilla Crunchy
Banana Choc
Butterscotch cookies
Choc Almond



 Lepas tu saya ternampak "Koperasi Usahawan". Memang saya tak risau lah sebab DeqYoung ni jv dengan SKM dan badan badan pertanian. Produk IKS. Bagus nya!  Jalan punya jalan kebelakang, saya nampak favorite saya! yeayyy acar buah dan roti rangup manis!


Acar buah DeqYoung

Roti Rangup Manis DeqYoung

Dalam pada tu, kalau anda teringin nak kekunyah kerepek, ada jugak kerepek pisang dijual. So anda boleh datang dan tengok. Sabtu Ahad, takda buat apa jom lah datang sini. Beli kudap kudap untuk keluarga kan.


Okey so saya senaraikan apa yang saya tahu dan antara produk yang dijual di DeqYoung Station ni ya:

****
Pes kari ayam
Pes masak merah
Pes lemak cili api
Pes masak merah
Tart nenas
Instant bihun cup sup
Instant white curry mee cup
Kerepek bawang mini
Kacang pedas 100g/400g
Kacang asli 100g/400g
Kacang madu 100g/400g
Maruku
Jackfruit
Dodol
Acar buah warisan
Biskut bulat
Cravia cheese
Minys cheese
Irfan susu kambing extra
Red coffee
Teh tarik halia
Creamy tea
Hi-Goat
Gula Enau
Rendang Maman
dll
****

Yeas! ini antara yang dijual dan anda boleh dapatkan selain produk ini cuma perlu call DeqYoung tau! Mana tau, DeqYoung boleh buatkan untuk anda produk tradisi Negeri Sembilan kan. 




Anda boleh dapatkan produk seperti di atas di TESCO, GIANT, MYDIN & AEON BIG. Kalau anda nak tahu, DeqYoung ni famous tau, actually saya pon pernah dengar nama kedai ni dekat tv dan artis pon dah jadikan kudapan dari mereka ni favorite dorang.  Deqyoung bukakan ruang pada sesiapa yang ingin menjadi agent. Boleh lah tambah duit poket anda semua kan. By the way, DeqYoung kerap jugak buka booth bila ada festival di Malaysia ni, so kalau anda nak dapatkan maklumat dan ingin tahu bila, dimana dll, saya nak anda semua follow:

Instagram 

Alamat kedai di : 

104-G, Senawang Commercial Park, 
70450 Seremban, 
Negeri Sembilan Darul Khusus

Whatsapp:



So, thank you semua. Harap dapat kongsikan info yang baik ini kepada semua. Mana lah tahu kan, ada yang nk buat majlis, mengidam dan lain lain boleh lah datang DeqYoung Station di Senawang dan boleh whatsapp details yang saya kongsikan di atas!

Oh sebelum terlupa, 26-28 Oktober 2018 (Jumaat-Ahad), DeqYoung Station akan buka booth di Mydin Seremban 2. Jangan lupa datang tau! SALES yang seronok tu :') dapatlah bawak balik kudapan, dan lain lain :')


Byebye!