Wednesday, October 16, 2013

Hello, tired but Im Happy!

Assalamualaikum :')

Hi. Lama tak jumpa kan padahal hari hari online. hehehe. Anyway thank you for requesting me to update this entry yang aku dah jangka takkan berusik sampai lah aku betul betul ada masa. You see that? Like my bestfriend said "masa ada sebenarnya, kita yg kena pandai uruskan masa betul betul".  

"Kak Datin lama tak update, mohon share your academic about Customer Service kak?  Saya berminat nak belajar tapi takut susah, mohon bantu kak :)"
Ok datin ,kau busy pon sempat photoshoot. hahaha!

As you can see, aku busy sikit yelah semester untuk practical macam macam aku kena buat dan apa yang aku nak buat mesti kena tunggu sabtu and ahad. Bila dah tiba hari sabtu and ahad, tak terbuat sebab masa sangat laju. Nak buat tu, nak buat ni tapi tak boleh buat semua yg dirancang.  So, aku tunggu sangat sangat untuk aku bebas dari minggu busy ni.  Aku enjoy Alhamdulillah practical dekat sini, tempat and kawan kawan office yang best dan yg penting humble and respected.  Selalu buat orang ketawa.

Yelah, as customer service department, ada part part kau kena ikutkan perangai customer. Kau tak boleh nak counter back customer sebab kalau kau counter back, haha failed lah practical atas alasan tak tahan sabar.  Aku rasa ada hikmah dan gembira aku pilih kos pembelajaran ni. Terima kasih lah lecturers UiTM bagi asas as customer service student yang sangat bermutu pada aku selama ni.

Ramai adik adik bawah aku tanya course aku ni susah ke? Aku akan jawab jawapan yang sama "taklah susah kalau minat dan taklah susah kalau kau study not too hard but keep smart" alah, padahal aku paling banyak main. Toksah lah ikut yang banyak main ni, kena lah rajin dari akk kau ni ye sebab subject ni takda math and account pon hehe! Terima Kasih UiTM tak membebankan student customer service yang dah cukup beban dengan kira kira sebelum masuk UiTM. But, you need love math and kira kira la tak kisah lah account ke apa ke you should like it sebab itu akan membantu if you guys practical/kerja tetap nanti.

Pesanan ni bkn main main pon, pesanan ni penting sebab sedang berlaku pada aku yang sedang practical disini.  As customer service student, memang lah takda kira kira masa belajar dari sem 2- sem 5 tapi you should know tempat kerja lain lain tambahan pula aku ditempatkan di customer service bahagian kredit. That is why i told you " jgn cakap tak suka, nanti itu yang mendapat" hahaha! But, syukur Alhamdulillah la kalau apa yang aku tak paham, minta tolong officemates sini ajarkan. Alhamdulillah, officemates ramai baik baik and ajarkan apa yang aku bebai. Sekarang tak gugup nak buat and belajar benda baru, harap berterusan.  Aku ni suka something new and taklah asyik buat kerja sama saja so aku dah belajar hadapi macam macam kerenah customers.  Good kan? ya,good if you strong dan ada hati yang kental and kena pandai kesan orang yang pandai saiko mwhehawh~

Eee, tiba tiba datang rindu moment belajar dari awal.  Aku nak sangat kerja tetap dekat sini. Nak sangat sangat sebab aku rasa aku bukan practical tapi aku bekerja tetap kat sini " angan angan aku mmg tinggi and aku kena berhati hati dengan perasaan sendiri" aku tau tu hehehe. Yaa, anyway aku update entry ni untuk adik adik yang sedang berfikir lepas SPM nanti nak sambung jurusan apa dan lepasan Diploma nanti nak sambung apa di UiTM.  Kalau nak jadi macam akk Alaa si datin Tuu, kena lah jadi student Customer Services barulah boleh jadi adik adik kak datin :p Meh nak share tips berdasarkan pengalaman ok:

Customer Services (Business Management):
1. Adik adik perlu tanam minat untuk subject ini sebab subject ni general dan sangat seronok!
2. Lepas SPM boleh ambil Management contohnya Office Management/Business Management/ lepasan STPM pon boleh pilih C.S ni.
3. Degree, pilih lah C.S ni as your course sebab sebelum Degree you have learned much about management.
4. You should know how to manage everything in your life first such as yourself/situation/emotional and environment. Lepas tu, baru boleh manage orang lain dengan cara yang betul dan berkualiti.
5. Dulu aku ni kuat meradang and selalu kecik hati tapi sejak jadi customer service student, macam macam aku belajar untuk diri ni jadi matang dan banyak improvement. Sebab subject ni setiap semester memang related dengan human and environment. 
6. Subject favorite nak ikutkan banyak best contohnya "conflict", "current issue", "HR" and macam macam lagi lah nak ikutkan sebab subject tu lah banyak bagi manfaat masa sedang practical ni :)
7. Jangan ikut dan terpengaruh dengan kawan yang mengatakan subject lain lebih sesuai untuk adik adik sebab adik adik yang nak belajar dan adik adik yang boleh tentukan masa depan ttg pembawakan subject. For me, C.S is sesuai untuk sesiapa yang suka belajar tentang behavior orang.   Kalau ikut selera orang lain, tapi tak boleh carry subject untuk apa kan? so pilih dengan tepat untuk course masing masing (random course). Degree in C.S ni IPTA ada di UiTM.
8.Peluang pekerjaan untuk C.S ni buat masa ni sangat luas permintaan dan kebanyakan nak yang berkualiti supaya dapat handle everything dengan baik. Nak nak student C.S yang dah kenal behavior, of course la senang kan.(aku pon tanam niat dan berazam mohon permudahkan urusan semua kawan kawan).
9. Di  zaman belajar dulu sangat berbeza dengan zaman belajar sekarang. Banyak improve so pandai pandailah jaga diri kalau dah belajar tinggi ok :)
10. GOOD LUCK! ada rezeki lebih sapa cakap tak boleh sambung belajar luar negara, bangga ANAK MELAYU tau :')
ni lah kawan baik yg tak putus putus bagi semangat jangan give up kat dunia ni :) thank you kak!


Oklah, sebenarnya nak ambil mood ni so update untuk you guys santai petang! Thank you, jumpa lagi.
Assalamualaikum! boleh share information ni pada kawan kawan/family/sedara mara/sapa sapa jelah :) Share what we have is call LOVE. take care!