Wednesday, February 6, 2013

Tips untuk bercuti seorang diri

Ehm :) Assalamualaikum

Happy February to all of you and yes have a good day everybody. Tak pergi holiday? Pergi holiday ke tak pergi holiday ke tak mengapa doankk, atleast you happy and stay good. Dari semalam nak update tapi harini jugak baru ada kelapangan masa.
muka sebak lepas salam cium tangan babah and ibu wuwu

Sebut pasal holiday, baru baru ni Najah baru je balik dari holiday. Holiday yang Najah rasa terbaik dalam hidup Najah. Najah cakap macam tu sebab Najah travel sorang diri. My parents suruh berdikari bercuti sorang sorang. Najah mula mula takut takut berani tapi bila parents dah nampak yang Najah boleh bawa diri, so they sent me bercuti sorang diri dekat dekat dahulu. Najah solat sunat istikharah beberapa hari sebelum pergi, betul ke keputusan yang Najah buat ni untuk bercuti sorang sorang di negara orang? Alhamdulillah, walaupun tak dapat mimpi tapi hati tu rasa lancar je nak ke sana and rasa semangat dengan restu parents.

Najah diberi beberapa tips sebelum pergi untuk gadis gadis, wanita wanita dan adik adik jom Najah share:

1.Jangan sesekali menghebohkan percutian anda kepada orang lain yang anda tidak kenali sebelum pergi.
Risiko sangat besar apabila ada yang ingin mengapa apakan anda tanpa anda sedari.
2.Elakkan membawa handbag yang tidak melekat di badan.
Bag yang terbaik dibawa semasa travel seorang diri adalah bag sandang/bag galas.
3.Pertukaran matawang tidak terlalu banyak.
Jika ada visa card adalah digalakkan jika tiada, tukarkan matawang itu dengan kuantiti yang sederhana dan jika kehabisan disana, carilah money changer disana.
4.Selalu on call/on phone dan aktifkan roaming call apabila diluar negara
Mudah jika berlaku apa apa dan pusat teknologi mudah mengesani anda.
5.Jangan mudah menerima makanan/minumam dari orang yang anda tidak kenali atau baru sahaja mengenali dalam beberapa jam dan jika anda mahu ke washroom pastikan anda tidak minum lagi air yang telah ditinggalkan
takut diletakkan apa apa didalam air tanpa anda sedari jika anda diajak minum bersama.Risau akan apa yang diberi itu akan menyumbangkan negative pada diri anda.
6.Jangan pegang apa apa barang atau beg apabila disuruh walaupun mereka ke tandas/washroom
Curiga perlu ada dan fikir jika dadah atau something bad dalam isi bag lepastu kau nak cemas pon tak guna dah kau menangis macam mana pon aku tengok dalam berita tv muka baik pon takdapat diselamatkan. okbye.
7.Kunci bag bagasi and ambil berat sikit pasal bag yang anda bawa even baju ada 2 3 helai je.
Kalau apa apa berlaku, anda masih selamat bersama bag.
8.Baca la selawat banyak kali semoga kau dilindungi semasa dalam perjalanan.
InsyaAllah Allah lindung sentiasa.

Ok, Najah tak beritahu kemana destinasi Najah waktu tu sebab Najah fikir banyak buruk dari baik. Najah seorang saja yang pergi bercuti dan tiada siapa bersama Najah. Waktu pergi kesana, Najah menangis risau jugak atas sejadah kot kot apa apa berlaku, Najah sorang and fikir amanah parents untuk berdikari itu adalah yang terbaik. So gunala dengan sebaiknya hehe. Masa post gambar passport di Instagram, ada yang bertanya tapi Najah terpaksa tak beritahu sebab faktor faktor tu la hee harap tak berkecil hati :) Yela, selalunya Najah ada teman kesana juga kemana mana. Waktu nak pergi tu family and kawan baik saja yang tahu so Najah tak risau sangat :)

Sampai sampai di destinasi, Najah happy sangat! Sebab Najah dah berpijak di bumi yang Nyata. HAHA. I was like, serious lah dah sampai? Anyway walaupun dekat, tapi negara orang tetap negara orang. Najah ni tak berani kalau pergi sorang sorang, kemana mana pon lah mesti berteman and kalau sorang tu setakat dekat dekat boleh la and my parents treat me so rasa kuatlah sikit hihi. Nanti najah continue about my 1st percutian ye.. Nak share tips saja untuk sapa sapa yang nak bercuti tuu.. byebye, selamat mendengar lagu doraemaunnn ang ang ang~