Tuesday, March 27, 2012

Ujikaji comel dan mudah : Brain anda dan Personaliti Diri Anda :')

Assalamualaikum,



Disebabkan seharian takda kelas harini, maka Najah pon sangat rajin untuk share something to all of you dear readers. To new followers, hai and thank you. Selamat berkenalan juga :') Just call me Najah kalau rasa nak glamerkan diri untuk rasa nak berkawan dengan ala ala VVIP , do call me Datin. ah, buang masa intro yang takda bagi benefit pada semua. ok then zzzz.

Today, im gonna share something information about our brain actually.  This is from subject that i've learned yesterday by Mdm Rahayu. My beauty lecturer . Tapi semestinya dia taktau dia my inspirations dalam kelas. kehkehkeh sebab dia cantik , pandai dan sangat tinggi lampai. pfffft ~ Kalau pergi kelas dia, kadang kadang kena tepuk dahi  diri sendiri sebab otak dok berputar kata, kenapa dia cantik sangat?! hee, padahal semester 2, dia pon jadi lecturer Najah juga . HAHA. boleh? so maknanya, mmg dia cantik and i adore her. Why? jangan tanya kenapa sebab Najah pon tak tahu kenapa selain itu . hihi.


Bila berbicara tentang otak, ramai yang sudah tahu  bahawa Allah SWT telah menganugerahkan kita otak untuk berfikir dan ia terbahagi kepada dua bahagian iaitu otak kiri dan juga otak kanan .  Disini, Najah ingin berkongsi dengan apa yang Najah belajar semalam. Kita sering menggunakan otak kiri berbanding dengan otak kanan. Mengapa Najah berkata begitu , kerana otak kiri kita adalah 'DAILY ROUTINE' untuk kita. Apa yang kerap kita buat and lakukan setiap hari for examples, bangun tidur, gosok gigi and mandi. Jam tangan sentiasa dipakai di pergelangan tangan kiri pada yang telah biasa dan agak janggal untuk dipakai disebelah kanan. Selain itu, contoh yang lebih mudah adalah menulis, menyepak bola dan hmmmm makanan dan pemakan tidak boleh dipisahkan. As time goes by, kita pon tak boleh tak makan dalam masa sehari .Orang yang diet dengan cara yang bagus juga, mengamalkan cara dan teknik yang baik . Otak kiri ini juga, more in verbal, focusing on words , symbols and numbers. Mereka juga seorang yang analytical, and led by logic .  Otak kiri banyak observe and enjoy observe something tu. Sebelum buat apa apa, yang aktif di bahagian otak kiri ini akan membaca instruction secara manual dahulu sebelum mencuba sesuatu. See, nampak tak disitu ? Apa yang kita lakukan, semua banyak menggunakan otak dibahagian kiri dan kurang menggunakan otak dibahagian kanan.  Sebab apa otak kanan jarang digunakan ?


 Ok, Mari kita tengok kenapa.  Otak kanan ni, more visual and more focusing on images and patterns. So that, kita ni time exam la baru nak menggunakan otak dibahagian kanan ni. Yes, me ! Kadang kadang kalau you guys perasan, as student like me , mind photos help me to remember things. Besides that, writing things down or illustrating them helps me to remember. Tapi ni Najah gunakan time exam je lah. hihi. Otak kiri tadi kita cerita, analytical kan but otak kanan ni intuitive and led by feelings. Hee , tapi mmg betul ! Yang aktif dibahagian kanan ni pula, dia tak gemar membaca instructions before cuba sesuatu dan mereka enjoy touching and feeling actual objects. Get it ? ok :) Untuk aktifkan kedua dua bahagian otak ini, boleh ! Perlu banyakkan bersenam, aktif dalam bersukan. Apa apa saja jenis sukan, once you active,  your brain will follow to move up . Kita perlu bersukan, keep healthy . Selain itu, melukis juga perlu sebab ia juga mendorong otak kita aktif sama. Lagi satu fakta, siapa yang orangnya 'kidal', automatically otak kanannya berfungsi sama. Sebab tu, ada juga dengar ura ura mengatakan, orang kidal ni, pintar :') Rezeki mereka and gunalah sebaik baiknya, Ia bergantung juga pada usaha seseorang. Jangan kecik hati pada yang bukan kidal, kita awesome tau :') HikHik.

Semalam dalam kelas tu, Najah dah masuk chapter 3 (personality) subject Conflict Management by Mdm Rahayu H yang cantik tu . Walaupun Najah berjurusan Customer Service tapi Najah belajar keseluruhan tentang manusia ni. Sebab bukan apa , tugas Najah waktu bekerja nanti adalah berdepan dengan orang ramai. So kalau nak buat orang lain stress, buat lah time belajar sekarang, sebab nanti time Najah kerja, orang ramai yang buat Najah stress. HAHAHA. jahatnya aku. tak guna punya orang, tak boleh jadi leader betul. kikiki ~ Tapi jangan risau, semua lecturer untuk course Najah ni dah mengajar kami tentang ketahanan mental juga fizikal . hee ~ enjoy punya subjects only di UiTM di HATIKU. ecewah ! Subject semalam pon , Najah dah belajar banyak info tentang diri Najah sendiri. Mdm suruh cari pasangan and judge your pasangan tapi Najah cannot judge them, Bad me. Ia boleh di judge if orang itu bersama and lama dengan kita tapi takpe, Najah cuba untuk judge walaupun tak lah berjumpa selalu. Kalau mdm suruh judge kawan baik, laju je Najah judge. HEHE.

Personality yang kedua dua nya bagus :

About Personal Source of Energy ,they have 2 part which is:

a) 'Extroversion and Introversion'. Extroversion ni, jenis yang peramah and tak sedar apa dia cakapkan and senang bergaul dengan semua orang. Tak kiralah orang tu jenis macam mana, dia mudah untuk bergaul. Kalau dimana mana, dia suka berkumpulan. Tak suka sorang sorang nanti dia mendap otak. hehehe mandai je aku . Dia seorang outgoing, self-confident and generally seek out excitement. Haa, itu Extroversion. Introversion ni pula, seorang yang more alone. Dia dengan life dia saja (bersendirian). They keep their observation and judgement. Contohnya, kawan kawan dia mengata si A, tapi dia keep inside and dia tak mengata pon, dia simpan dalam hati. Taknak masuk campur, simpan je dalam hati untuk kepentingan diri sendiri and orang lain.More reserved, less sociable and less outgoing. Introversion bukan tak bagus, bagus. Dua dua bagus . Tapi ini digunakan untuk kita tahu dan mengenali diri kita . So anda yang mana ? Extrovertion or Introversion . So boleh pilih untuk tahu kedudukan anda dimana. hehe! Najah? dalam judgement Najah rasa Najah is "_troversion". HAHA boleh kau judge diri sendiri pulak. ades.

b) 'Thinking and Feeler' . Thinking ni , dia seorang yang berpendirian , Kalau pihak A suruh pihak B pergi mana mana, pihak B tetap taknak pergi so pihak A perlu tahu yang pihak B adalam seorang yang berpendirian. Susah kita nak ubahkan dia, ada yang kita perlu ikut cakap dia . Bagus disini ya wahai rakan rakan, senang untuk diri tidak dipijak pijak. They more on analytical, calrity and believe in justice.  Cool and calm dan mereka uncaring punya orang. Feeler ni pulak, jenis orang yang lemah lembut senang dibuat runding.  Kalau pihak A ajak pihak B pergi shopping, untuk menjaga hati pihak A, pihak B pergi lah juga. Begitu :') how sweet . hee. Mereka ni interpersonal and empathic. Mereka juga sukakan harmoni and ber personaliti. Mereka boleh dibuat runding dengan cara mereka berfikir dan masih berpendirian tapi pendirian mereka itu tidak lah heavy like 'thinking' itu.  So which one are you? boleh pilih dengan baik . heee.

Haa, yang ini khas untuk anda juga Najah.  Learning styles. They have 4 types which is, Accommodators,  Divergers, Convergers and Assimilators.  Jarang kita dengan words ni kan. Haa word ni untuk mereka yang ambil subject ini .  Ok, Accomodators ni seseorang yang if buat sesuatu, dia main redah je buat. Tak fikir apa . Divergers ni, dia main redah je buat sesuatu tu tapi they keep asking with themself. 'Kenapa main bola ni perlu sepak bola tu, kenapa main bola ni kene masuk goal, kenapa bola tu bulat, kenapa jaring bola tu macam tu and kenapa kenapa kenapa. Mereka ada sifat ingin tahu semasa melakukan sesuatu dalam masa mereka buat itu dengan main redah sahaja . Get it? Then, Convergers pula mereka fikir dahulu sebelum mereka melakukan sesuatu itu. Contohnya nak buat cake, mereka fikir dahulu tentang risiko sebelum mereka buat cake tu. Yelah, kot rentung ke kek tu , pasal cake tu kang tak makan orang kat rumah, bazir elektik mak ayah, bazir duit pulak. Haa, so that mereka fikir dahulu.  Lastly, Assimilators dimana seseorang yang melakukan sesuatu dengan details and very particular.  Contohnya mereka nak buat cake. Cerita pasal cake je kan, ok mereka nak buat cake tapi tak cukup bergantung pada buku resipi so , mereka ni try google, try youtube and observe something untuk mereka puas. That's all.

Itu antara knowledge yang Najah boleh share kan. Thank you mdm . Sebenarnya ada lagi. Haa, ringkas and padat. Harap anda semua tahu personaliti anda dimana. Selamat mencuba :')

p/s: thank you so much luvly readers.

Salam,
Datin.Najah