Sunday, November 13, 2011

Hello Vietnam !

#Day 1:

Anyway, really humble here to share with you guys about my trip to Vietnam. Without a good plan, my family terus buat plan express ke Vietnam sebab cuti Raya Haji yang panjang kan so kami sekeluarga spending our day there together .

Trip kali ni sangat seronok sebab pergi ke negara yang murah kos nya ! SEMUA ORANG BOLEH PERGI :) Datin rasa excited sebab dah fikir awal yang kat sana nak beli macam macam . Yela, compare sini dengan bandung, murah lagi sana :)

Anyway, datin ke sana around 4days sahaja. 8 Nov -11 Nov 2011. Selasa pergi and Jumaat balik  :) Selasa tu takda lah rush sangat sebab pagi tu sempat pergi beli kasut bagai sebab kasut datin dah kene sindir dengan abang . Yela, dah pokai , mana nak beli baru kan ! HAHA. thanks to abang lah sebab sindir kalau tak, tak dapat la kasut baru dari ibu untuk berjalan :D  Flight ke sana at 6:30 pm waktu Malaysia and  ambil masa 1 jam 1/2 sahaja . Dekat sangat and dalam flight datin tido mulut ternganga tak peduli apa. Letih apa pon taktau ! kesiannya aku !

But then, datin pon sampai . Dah sampai sana, datin duduk sebelah perempuan cantik from United States. Cantik sangat. i called her Annie . Bila tanya nama, rasa mcm gile peramah aku ni ! tapi, nasib dia bagi respon baik kan so datin pon teruskan la berbual dengan dia kan so i hope dia boleh jadi kawan and NOW, kami berkawan. Ok , Sampai sana around 8 pm lebih lebih cam tu la :) Airport dia not bad . Good ! Terlalu ramai orang Malaysia pergi masa datin pergi  . Sampai sampai saje, datin and family dijemput oleh tour guide sana :) Ini start seronok . Mcm kat Bandung, lebih kurang supir lah gitu . Kalau kat Malaysia, orang panggil, pemandu pelancong . gitu !

Sampai sampai je, kereta pon bawak kami ke Hotel ;) Hotel yang selesa juga dekat dengan semua tempat ! WELCOME to Ho Chi Minh ! Ho Chi Minh lebih dikenali SAIGON ;) Malam tu, kami dibawa makan di LION CITY . Restoran Muslim di Hotel ni mmg untuk muslim yang sentiasa fikir tempat makan yang halal macam kami . No need to think over sebab kalau datang sini, mmg datin suggest you guys makan sini :) Alhamdulillah, mari hidangan malam kami disajikan :

Lapar lah tu :D hehe . Lauk malam dia sikit berbeza sebab bihun dia merupakan lauk dia tapi yang penting, SEDAP dan LAZAT  sangat . Alhamdulillah. Lepas datin sekeluarga makan, kami pun bergerak ke Pasar Malam . Night Market. Sini mmg famous Night Market dia . Dekat sangat dengan hotel kami . Masa first day ke sana, mmg nak lintas pon was was nk lintas sebab laju laju kereta tapi jangan risau, kalau ada yang lintas, dia akan stop. Dia akan stop mengejut :D datin da buat ! HAHA gile. i know tu salah tapi nak rasa sangat kan, so datin buat lah :) Kene marah dengan ayah T___T ok itu  DEGIL . HEHE. Tapi lucky driver sana tak marah sebab datin terikut and mudah terpengaruh . Teruk me . Bagi dorang, lintas mcm tu dah biasa ;) Kalau Malaysia, rasanya ada peluang tak nak cakap i love you pada yg tersayang ? HEHEHEHEHEHE .

Haa, first day dah ghairah dengan apa yang dijual ;)
tak payah cakap lah, walaupun tepi jalan, tapi sebab  murah, lagi lah seronok kan tak sesak :) Berbaloi lah untuk taraf datin sekeluarga, murah dan berbaloi :)

Kalau beg kat sini RM50 , sana datin boleh dapat RM18/RM20 :) suka suka sukanya ! HEHE. Rasa excited tgk beg kat sana sebab dorang buat sendiri tau beg tu . Tapi kat sana, once you touch, you jgn pelik dorang tarik tangan you then ada yg siap amek plastik bagai nk pack bajet you guys nk beli. yer la, sini kan  kalau kita suka, kita tanya harga dulu kan, so kite pon buat la budaya sini kat sana, takda ye, mmg tak dapek laa ekau ! habis rimas ;) tapi syok sebab dapat murah kalau kita nk leave kedai dia :D ugut la org kata :D Selesai bershopping, kami pon balik tidur dengan hati yang tenang sambil plan nak pergi mana esok hari :)

#Day 2:

Okey, hari kedua datin pergi CUCHI TUNNEL . Tempat dimana mereka berperang bagai nak rak dulu dulu . Kawasan hutan . I tot mcm muzium tapi rupanya hutan . Nasib la pilih baju yang betul dengan cuaca.

Hehe ! jalan dan jalan dalam tu adalah around 2 hours . tengok  mcm mcm jerat . Macam macam trap mereka buat . Thats why musuhnya tewas dek kecerdikan nya membuat jerat :) elelelei datin nak cerita tapi ni bukan VIDEOOOOOOOOO! argh ! stress. best gile kot dapat ilmu sikit nk share ! menyesal tak buat video time ni .

Trap ni kan, kalau ada sapa2 pijak zaman dulu, dia terjerlus ke bawah and dalam tu, ada besi tajam and you boleh mati tercucuk ! seram nih :) banyak lagi sebenarnya, apa kata korang pergi la sana ok !

sesi menerangkan tempat dan kawasan . *menguap ! mengantok sebenarnya sebab lapar !

then, kami disajikan makanan simple before lunch di tempat lain :) Tea dan ubi rebus :) tapi ubi takda pulak . Hee. hilang dahaga katanya !

Makan Lunch Kataaa :) Bismillah :)
 Kami makan lunch di Muslim restaurant juga D'Nyonya :)

Masjid pun sebelah situ saja :)

Selepas selesai semua, kami pergi ke Muzium ;) Ni baru muzium :) ada Jet bagai . .
PANG muka fake me. fake .

Yeay, hang out here dah la terik panas . Takpe, janji enjoy dengan family :) Kami pun pulang ke Hotel and rehat sebab malam nak pergi jalan jalan lagi sana :) hehe.

day 3 and 4 nak sambung lain entry boleh ? :) hehe nanti kite cakap cakap pasal naik sampan pulak ! :)
datin naik sampannnnnnnnnnn :D hee ! ok dear, byebye!